Det är förvånansvärt många idag som inte har så stor koll på sina pengar. De vet kanske ungefär vad de får in varje månad och ungefär vad som ska betalas. Det bästa man kan göra, som privatperson är att skapa en budget. Företag idag har lite lättare med ekonomin, de kan anlita revisor, läs mer här. Som privatperson bör man på egen hand se till att man sköter ekonomin.
Att göra en budget är inte så svårt. Det räcker att du skapar ett ark i excel. Där kan du sedan ha en flik för varje månad. Lista upp alla inkomster så som lön, bidrag och annat. Nedanför det så listar du de utgifter du har varje månad. Lägg gärna till en post med sparande och starta ett sparkonto. Smartast med att ha allt i Excel är att du kan göra automatiska uträkningar. Bocka av med olika färger när du betalat det som ska betalas.
Du kan även ha olika flikar där du stolpar upp lån och krediter om du har sådana. Samt ha flikar med utfgifter som kommer mer sällan.
Det är bra att ha koll på dina pengar, så att du vet du klarar din ekonomi på ett bra sätt utan att stå där i slutet av varje månad och undra var du gjorde av alla dina pengar och på vad.